Wallpaper Dinding Dapur Saya

Wallpaper Dinding Dapur Saya

Monday 22 September 2014

Puding Roti Bakar

Ramadhan lepas, teringin makan puding roti. Kebetulan mak baru je belikan oven untuk saya. :) Google punya google dapatlah satu resepi Puding Roti Bakar kat blog CEBIS. PENSEL. PATAH. Bahan-bahannya simple jadi, saya tak teragak-agak untuk mencubanya kali ini.


Bahan²nya

♠ saya buat 8-10 keping roti 
♠ 2 biji telur ayam
♠ Kismis (kuning)
♠ 1/2 cawan gula
♠ 1 sudu besar (mambung) mentega
♠ 1 sudu teh esen vanilla
♠ saya guna 250 ml susu segar LH (low fat)
♠ 1 sudu besar susu pekat


Cara² Membuatnya 

Potong roti tersebut kepada 4 bahagian dan susunkan ia ke dalam loyang. Sila taburkan kismis. Kemudian cairkan mentega tadi dan tuangkan di atas kepingan roti tadi, Ketepikan. Sementara itu, gaulkan telur ayam bersama gula dan esen vanilla. Seterusnya masukkan susu segar dan susu pekat, gaul sehingga sebati. Apabila sebati, tuangkan terus adunan itu ke dalam loyang tadi. Biarkan sebentar. Panaskan oven dan bakar ia sehingga masak. (Suhu agak² ikut jenis model masing²)


No comments:

Post a Comment