Wallpaper Dinding Dapur Saya

Wallpaper Dinding Dapur Saya

Wednesday 25 March 2015

Ikan Nyonyok Masak Lemak Cili Padi

Ikan Nyonyok ke...ikan nyok-nyok?? Apa² pun lah namanya, asalkan ada bunyi "nyok" di situ...heee. Merupakan salah satu kategori ikan yang mahal harganya. Kalau kat Ukay Perdana ni, sekilo RM20 harganya. Ikan ni memang sedap digoreng. Tapi minggu lepas, ikan ni saya buat masak lemak cili padi je. Saya belajar resepi ni daripada mak saya...


Bahan²nya :

▼ 2 ekor ikan nyonyok (sederhana besar-dikerat)
 5@7 biji bawang merah
 Santan kotak (saya guna santan kotak kecil Cap Ayam takde kolestrol)  
▼ Kunyit hidup (pandai² lah agak besar mana..)
 15 biji cili padi (saya guna cili padi hijau yang kontot² tu-kurang pedas sikit)
 1 helai daun kunyit
▼ Asam keping
▼ 2 biji tomato (belah 4)
▼ 2-3 biji cili besar hijau (dibelah dua jangan putus)
 Air
 Gula dan garam secukup rasa

Cara² Membuatnya :


Tumbuk cili padi, bawang merah dan kunyit hidup bersama. Bila sudah lumat, masukkan ke dalam periuk. Tuangkan santan kotak. Masukkan air (sukatan air bersamaan 1 @ 1 setengah kotak santan tadi). Jangan lupa terus masukkan daun kunyit tadi. Sekarang, boleh jerang atas api. Sentiasa 'timba' dan kacau kuah tersebut agar tidak pecah minyak.

Bila hampir menggelegak, masukkan ikan nyonyok. Masukkan juga asam keping. Agak²lah asam keping tu...1 keping? kot kurang masam buh 2 keping? Ikutlah tekak anda. (Ni kalau ada belimbing buluh lagi sedap nih) Kot ada belimbing buluh tak perlu guna asam keping. Nanti masam sangat lah pulak..heheee 

Seterusnya masukkan garam dan gula secukup rasa.. Still kacau² walaupun sudah menggelegak kuahnya. Last sekali masukkan cili hijau dan tomato...kacau² sekejap terus tutupkan api. Siap!!!

No comments:

Post a Comment