Wallpaper Dinding Dapur Saya

Wallpaper Dinding Dapur Saya

Wednesday, 29 April 2015

Khasiat Teh Bunga Kekwa

Teh Bunga Kekwa ataupun Teh Chrysanthemum mempunyai banyak khasiatnya yang tersendiri. Saya meminumnya untuk menyejukkan badan. Biasanya saya akan mencampurkan gula batu ketika membancuh teh bunga ini.



10 kebaikan Teh Bunga Kekwa:
(Sumber dari : bewellbuzz.com)

1) Mempunyai vitamin C, serta bersifat anti-virus yang dapat mengurangkan sakit kepala.

2) Bebas daripada kafein. Ini bermakna ia bebas daripada segala kesan sampingan kafein seperti keresahan, ketegangan, kerengsaan, ketakutan dan kekeliruan.

3) Sebagai agen penyejuk badan semulajadi-dapat menurunkan suhu badan ketika demam atau strok haba. Ia juga membantu dalam merawat jerawat, ketidakselesaan suhu tinggi seperti sakit kepala, sakit gigi (yang sedikit) serta gusi berdenyut.

4) Baik untuk detoksifikasi (proses pembuangan racun daripada tubuh badan) hati dan baik untuk merendahkan tahap kolesterol.

5) Meransang deria, meremajakan otak serta menenangkan saraf.

6) Mengurangkan rasa pening.

7) Membantu dalam mengurangkan sakit tekak, merah dan gatal pada mata, kekeringan di mata dan mengurangkan gelap di sekitar bahagian mata.

8) Menguatkan paru-paru.

9) Membantu meringankan penghadaman terutamanya ketika diambil dengan makanan berat dan berminyak.

10)Teh ini membantu dalam rawatan penyakit arteri koronari, arteri tersumbat dan juga vena varikos (urat simpul).


 ** Kebiasaanya, apabila berubat dengan tabib cina, mereka akan melarang pesakit yang mempunyai masalah dengan jantung daripada mengambil sebarang teh...hari tu mak saya teringin meminum teh bunga ini. Sedikit pun jadilah katanya. Lepas je minum, habis berpeluh satu badan...badan rasa lemah, sejuk, mengantuk dan apabila saya memeriksa tekanan darah, ia agak tinggi! **

No comments:

Post a Comment