Wallpaper Dinding Dapur Saya

Wallpaper Dinding Dapur Saya

Wednesday 1 October 2014

Cucur Kelapa Jagung Style YuYun


ABC cekodok basi... bangun pagi tak gosok gigi!!!!

Hooohoooo... ingat tak lagu pendek ni? Lagu tema seharian semasa kita bermain-main di zaman kanak² dahulu,. Siapalah agaknya yang telah mencipta lagu tersebut, kan? 

Baiklah. Gambar di atas adalah Cekodok Kelapa Jagung yang saya buat beberapa bulan yang lepas..(nampak sangat aku ni jarang memasak!!! ekekeke..) Bukanlah cekodok basi seperti yang digambarkan di dalam nyanyian tersebut, okay? Hehehe.. 

Malas nak update blog sebenarnya.. Tunggu time mood cantik, barulah rajin nak tulis dalam blog ni..
Sebenarnya, bermacam-macam resepi cekodok Kelapa Jagung yang kita pernah jumpa, kan? Resepinya hampir sama je, kalau lain pun mungkin pada sukatan ataupun tambahan pada satu dua bahan² yang digunakan. Jom semak resepi cekodok saya ni... apa yang terkurang dan terlebih halalkanlah ye?

Bahan²nya 

♠ 2 cawan tepung gandum (kalau rajin sila ayak dahulu) 
♠ 1 cawan kelapa parut (ambil yang putih sahaja) 
♠ 1/2 cawan jagung dalam peket (kalau rajin silalah parut jagung tongkol) 
♠ 1 biji bawang besar (dihiris) 
♠ 1 biji telur ayam 
♠ 1/2 sudu kecil soda bikarbonat 
♠ Garam secukup rasa 
♠ Air secukupnya 

Cara² Membuatnya 

Satukan tepung, kelapa parut, jagung, bawang besar, telur, garam dan soda bikarbonat di dalam satu bekas. Bancuh adunan tersebut dengan air sedikit demi sedikit (saya guna air panas dan juga air masak biasa). Bancuhan jangan terlalu cair dan jangan terlalu pekat (agak²lah ye). Panaskan minyak dan setelah minyak panas, mulakan aktiviti menggoreng. Bentuk adunan tadi dengan jari-jemari anda agar hasilnya cantik...heheh

*Sedap dimakan bersama sos cili*

No comments:

Post a Comment