Wallpaper Dinding Dapur Saya

Wallpaper Dinding Dapur Saya

Wednesday 19 October 2016

Kari Ayam Langkumi Challihi


Ya Allah! Lama betul aku tak menulis dalam blog ni...who's care? Bukannya ada follower pun kan? Buat blog untuk syok sendiri je..camnilah jadinya...hihihi.

Syawal hari tu tengah kemas-kemas apa yang patut, terjumpalah resipi arwah apak yang aku salin sendiri atas sekeping kertas masa tu..

MASAK KARI AYAM "LANGKUMI CHALLIHI"

Aku pun tak tahu macamana arwak apak boleh reka nama kari dia tu..hihi..dan aku tak catit pun tahun bila aku salin resepi ni.. Harap2 dengan pengabadian resepi ni kat sini, takkan hilanglah..simpan dalam buku dikhuatiri hilang ke nanti, dimakan dek anai2 ke nanti..manalah tahu kan? Dalam blog pun risau juga kot corrupt ke nanti..Pernah terjadi kesah yang mana aku tak boleh buka blog aku ni. Last2 aku buat report, hantar emel kepada team blogger tu then bila diaorang sahkan aku pemiliknya, Alhamdulillah..dapat buka balik! Cemas gak aku masa tu!


Ok..jom kita tengok bahan2 untuk memasak kari ayam ni..


Bahan²nya :- 

  • 2 senduk besar serbuk kari ayam (aku buat 1 senduk besar-mumbung)
  • 1 paket kecil rempah kurma
  • 1 tangkai daun kari (yang ni aku tambah. tak taulah kenapa arwah apak tak letak daun kari..mungkin masa tu daun kari tak ada?)
  • 5 biji buah pelaga (yang ni aku tambah jugak)
  • 3 biji bunga lawang (aku tambah jugak)
  • 3 biji kentang (dibelah 4)
  • 1/2 biji bawang besar (aku bubuh 1 biji-dibelah 4)
  • 5 biji cili besar hijau
  • 6 biji cili padi (kalau nak kurangkan pun no problem)
  • 1 inci halia (anggaran sebesar ibu jari)
  • Lengkuas (anggaran sebesar ibu jari kaki..haaa..amek kau! kita guna jari kaki pulak!)
  • Kayu manis 2 inci
  • Sedikit halba (jangan banyak2 pulak)
  • 2 keping asam gelugor
  • 1 ekor ayam
  • 5 biji bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 cawan santan daripada sebiji kelapa (aku guna santan kotak kecil tu)
  • Garam bukit dan gula secukup rasa (nak lagi enak, gunalah gula melaka..nak lebih sehat, gunalah gula perang organik. Garam pulak saya guna garam bukit pink Himalaya tu ye..bukan yang kasar² untuk rendam kaki tu! hehe)

Cara² Membuatnya :- 

Blender cili besar hijau, cili padi, lengkuas, halia, bawang merah dan bawang putih bersama-sama. Gaul rempah kari dan rempah kurma dengan sedikit air (jadikan paste) dan ketepikan.
Tumis dengan cepat buah pelaga, kayu manis dan bunga lawang. Masukkan bahan blender tadi, daun kari dan juga halba, tumis sehingga naik bau. Seterusnya masukkan rempah yang telah dijadikan paste tadi. Tumis lama sedikit (pecah minyak), sekiranya kering bubuh sedikit air. Seterusnya masukkan kentang dan biarkan sebentar. Sekiranya kering, bolehlah tambahkan air lagi.
Masukkan pula bawang besar  tadi, gaul2kan. Seterusnya masukkan pula ayam dan gaul2kan lagi. Tuangkan santan dan masukkan asam keping/gelugor tadi. Macam biasa, sila tambahkan air sekiranya kuah macam dah kurang. Masak sehingga kentang empuk. Tutup api dan bolehlah perasakan dengan garam dan gula...

SIAPPPP!!!!

No comments:

Post a Comment